Årsmøte – Annual Meeting
På grunn av covid-19 og at smittesituasjonen også var uklar i år ble årsmøtet gjennomført digitalt. Styret håper på å få gjennomført årsmøtet i 2023 med fysisk oppmøte.
----
Due to the covid-19 and the fact that the infection situation was also unclear this year, the annual meeting was held digitally. The board hopes to be able to hold the annual meeting in 2023 with physical attendance.
Styrets arbeid – The Board´s work
Styret har i år som tidligere år fulgt tett opp sameiets vedlikeholdsbehov. Det siste året har det blant annet blitt gjort større oppgraderinger på sentralvarmeanlegget, og nylig ble alle takrenner på byggene renset. I tillegg til mye oppfølging av parkering og ladeplassene til sameiet, mottar også styre jevnlig henvendelser fra beboere på mail. Styret har som praksis å følge opp henvendelser innen en uke dersom det ikke er noe som haster.
Styret har også det siste året brukt mye tid på dialog og oppfølging med Statens vegvesen. Dette krever mye arbeid, og har til tider vært så krevende at vi ikke har hatt muligheten til å følge opp andre ting. Vi ber om forståelse fra beboere om at henvendelser som ikke er tidskritisk kan ta noe lenger tid å svare ut i perioder. Mer informasjon om statens vegvesen i neste avsnitt.
----
This year, as in previous years, the board has closely monitored the cooperative´s maintenance needs. In the past year, major upgrades have been made to the central heating system, and recently alle gutters on the building were cleaned. In addition to a lot of follow-up on parking and the charging points for the condominium, the board also regularly receives inquiries from residents by email. It is the practice of the board to follow up on inquiries within a week if there is nothing urgent.
In the past year, the board has also spent a lot of time on dialogue and follow-ups with the Norwegian Public Roads administration. The requires a lot of work, and has at times been so demanding that we have not had the opportunity to follow up on other things. We ask for residents´ understanding that inquiries that are not time-critical may take a little longer to respond to in periods. More information about Norwegian Public Roads administration in the next section
Statens Vegvesen- Norwegian Public Roads administration
I forbindelse med utbygging av ny E-18 blir både vår tomt, samt nærliggende område berørt i denne prosessen. Styret er tett på Statens vegvesen i denne prosessen og stiller høye krav til dem for at vi skal bli minst mulig berørt.
I oppstartsfasen av prosessen har de krevd bruk av vår eiendom både bak nr 25 og i stikkveien foran 27. Kompensasjonen de tilbød i startfasen var ikke styret fornøyd med. Vi har hatt tett dialog med rådgivere, samt oppfølging med advokat. Etter flere forhandlingsrunder gikk vi med på en avtale som vi ser oss fornøyd med. Sameiet har derfor fått en kompensasjon på 50.000 kr for et område bak 25, og 200.000 for bruk av stikkveien foran 27 i en periode. Dette er betydelig høyere sum enn det de først tilbød.
I avtalen knyttet til stikkveien foran 27 var bruksretten for en periode. Denne perioden har de sett seg nødt til å forlenge da arbeidet har strukket seg ut i tid. Sameiet mottar derfor ukentlig kompensasjon utover tiden i avtalen.
-----
In connection with the development of the new E-18, both our site and nearby areas are affected in this process. The board is close on the Norwegian Public Roads administration in this process and makes high demands on them so that we are affected as little as possible.
In the start-up phase of the process, they have demanded the use of our property both behind no.25 and in the front of nr.27. The board was not satisfied with the compensation they offered in the initial phase. We have had a close dialogue with advisers, as well as follow-up with lawyer. After several rounds of negotiations, we agreed to an agreement with which we are satisfied. The condominium has therefore received compensation of NOK 50,000 for an area behind 25, and NOK 200,000 for use of the access road in front of 27 for a period. This is a significantly higher sum than what they initially offered.
In the agreement relation to the road in front of 27, the right of use was for a period. They have found it necessary to extend this period due to work that has stretched out over time. The condominium therefor receives weekly compensation beyond the time set in the agreement.
Parkeringsplasser - Parking
En annen utfordring som berører sameiet nå er at det er satt opp parkering forbudt skilt i store deler av Michelets vei.
Tidligere var det mulighet for å parkere bak Holtekilen folkehøgskole, som var en provisorisk parkeringsplass. Denne er nå tatt bort. Vi har mottatt tilbakemelding om at det er utarbeidet noen parkeringsplasser i starten av Michelets vei, der hvor blokk nr.9 lå tidligere. Det er også utarbeidet noen parkeringsplasser i Oksenøyveien, der Ekeren krysser, mot anleggsområdet. Vi presiserer at dette kun er gjesteplasser, og ingen faste plasser. All parkering skjer på eget ansvar.
---
Another challenge that affects the condominium now is that no parking signs have been put up in large parts of Michelet´s road. Previously, it was possible to park behind Holtekilen folkehøgskole, which was a temporary car park. This has now been removed. We have received feedback that some parking spaces have been prepared at the start of Michelets vei, where block no.9 used to be. Some parking spaces have also been prepared in Oksenøyveien, where the Ekeren crosses, toward the construction area. We clarify that these are only guest places, and no permanent places. All parking is at your own risk.
Strømregninger og spørsmål vedrørende husleie – Electricity bills and questions regarding rent
Styret har mottatt flere spørsmål vedrørende strømregningene til sameiet og om dette vil resulterer i at husleien vil bli satt opp. Styret følger nøye med på regninger og likviditeten i sameiet. Tidligere vinter dekket styret opp den økte strømregningen for sameiet med inntekten fra Statens Vegvesen. De høye strømregningene vil også i tiden fremover utgjøre en forskjell på driftsbudsjettet og styret vurderer derfor en økning på husleien på rundt 100-200 kr.
I forbindelse med disse økte utgiftene ber vi om at alle beboere er bevist sitt bruk i perioder det er ekstra høye priser.
---
The board has received several questions regarding the electricity bills for the condominium and whether this will result in the rent being raised. The board keeps a close eye on bills and the liquidity in the condominium. Earlier in the winter, the board covered the increased electricity bill for the condominium with the income from the Norwegian Public Roads administration. The high electricity bills will also make a difference to the operating budget in the future, and the board is therefore considering an increase in the rent of around NOK 100-200.
In connection with these increased expenses, we ask that all resident have proof of use during periods of extra high prices.
Fellesareal, Oppganger og i bodområder – Common area. Stairs and in storage area
Styret ser at beboere setter fra seg personlig eiendeler flere steder i fellesområdene.
Av hensyn til brannsikkerheten er det ikke lov å oppbevare personlige eiendeler utenfor dører i etasjene, og i fellesområdene. Sykler, sparkesykler etc skal settes i sykkelbod eller egen bod.
----
The Board sees that residents leave personal belongings in several places in the common areas. For reasons of fire safety, it is not allowed to store personal belongings outside the apartment doors or in the public areas. Bicycles, etc. shall be placed in a bicycle storage room or own storage room.
Søppelsystem – The Garbage system
Styret observerer at det med jevne mellomrom kastes søppel i feil beholdere. Vi minner om at alle beboere må sortere avfall, og kaste i riktig beholder. Oppslag med oversikt henger i alle oppganger. Grønne poser til mat finnes i alle sykkelboder. Hvis det ikke finnes, ta kontakt med oss på mail slik at vi kan bestille mer.
Alle beholdere ble vasket og rengjort oktober.2022
----
The board observes that rubbish is regularly thrown into wrong containers. We remind you that all residents must sort waste and dispose of it in the correct container. Notices with an overview hang in all entrances. Green bags for food can be found in all bicycle rooms. If it is not available, contact us by email so that we can order more.
All containers were washed and cleaned October 2022.
Nøkler – Keys
Informasjon om diverse nøkler:
Hoveddøren: Spesialnøkkel som må bestilles av Styret. Bestilling kan kun gjøres av seksjonseier.
Inngangsdør til leilighet: Seksjon kan kopiere denne selv.
Postkasse: Noen har samme nøkkel som til hoveddøren, andre har egen nøkkel til postkasse. De som har egen nøkkel er ansvarlig for den selv.
Sikringsskap: Seksjon er ansvarlig selv. Kan f.eks kjøpes på Jernia
Nøkkel til radiator. Alle seksjoner fikk utlevert denne på døren av styret i 2020. Styret har ingen reserve. Har seksjoner behov for ny senere må dette kjøpes av beboer.
----
Information about various keys:
Main door: Special key that must be ordered by the board. Ordering can only be done by the section owner.
Entrance door to apartment: Section can copy this itself.
Postbox: Some have the same key as the front door, others have their own key to the postbox. Those who have their own key are responsible for it themselves.
Fuse box: Section is responsible itself. Can for example be bought at Jernia.
Radiator key: All sections were handed this out at the door by the board in 2020. The board has no reserve. If sections need a new one later, this must be purchased by a resident.
Vaskeroms regler – Laundry room rules
Styret har mottatt flere henvendelser om at vaskeroms- rutiner/ -regler ikke overholdes. Reglene for bruk av vaskerom gjelder alle beboere. Reglene henger utenfor begge vaskerommene både på norsk og engelsk. Dersom du skal benytte deg av vaskerommet, skal du sette deg inn i disse reglene.
Seksjonseiere som leier ut, skal også gjøre sine leietakere kjent med disse reglene.
-----
The board has received several inquiries that laundry room routines/ rules are not observed. The rules for using the laundry room apply to all residents. The rules are in Norwegian and English outside both laundry rooms. If you are going to use the laundry room, familiarize yourself with these rules.
Brannvarsler – Smoke alarm
1 desember er brannvarslerdagen. Vi ber dere derfor sjekke, og eventuelt bytte batteri på alle deres brannvarslere.
---
1 december is Fire Alarm Day. We therefore ask you to check and, if necessary, change the batteries on all your fire alarms.
Henvendelser til styret - Inquiries to the board
Ta gjerne kontakt med styret på styret@micheletsvei25og27.no dersom dere har informasjon eller spørsmål.
----
Please contact the board at styret@micheletsvei25og27.no if you have information or questions.
Mvh Styret/ Best regards The board